جاسوسی در فقه اسلامی حقوق کیفری و رویه قضایی ایران انتشارات قوه قضائیه

0

مولف : مهدی هادی، دکتر علی قبادیان، دکتر ستار محمدی رزینی

ناشر : قوه قضائیه

نوبت انتشار : اول

سال انتشار : 1402

قطع : رقعی

تعداد صفحه : 315

جلد : شومیز

شابک : 9786004802864

۱۹۰,۰۰۰ تومان

توضیحات

جاسوسی در فقه اسلامی حقوق کیفری و رویه قضایی ایران

جرم جاسوسی که در قوانین جزایی کشورهای مختلف جرم‌انگاری شده است دارای ابهاماتی می‌باشد؛ نظیر این‌که از جرایم حدی است یا تعزیری؟ منظور از جاسوس، مجرمی است که به نفع دشمن کشور و نظام اسلامی جاسوسی کند. بین فقها در ماهیت، میزان و نوع مجازات اختلاف نظر وجود دارد.

در خصوص جاسوس مسلمان، یکی از پرسش‌های فقها این است که آیا اقدام به جاسوسی به نفع کفار موجب خروج فرد از دین اسلام و ارتداد وی می‌گردد که در این باره قول غالب نزد فقیهان، قول به بقای اسلام و عدم ارتداد است.

نظام‌های مختلف حقوقی سیاسی، در سیاست جنایی خود یک سلسله جرایمی را تحت عنوان جرایم علیه امنیت داخلی و امنیت خارجی کشور جرم‌انگاری نموده‌اند که از آن جمله، جرم جاسوسی و خیانت به کشور است که در مورد ماهیت جرم جاسوسی و خیانت به کشور در بین حقوق‌دانان اختلاف نظر است؛ گروهی از آنان معتقدند که جاسوسی و خیانت به کشور از جمله جرایم مربوط به امنیت کشور بوده و از زمره جرایم سیاسی است؛ زیرا در این‌گونه جرایم حاکمیت و نظام سیاسی مورد هدف و متضرر از جرم قرار می‌گیرد. اما در مقابل گروهی دیگر از حقوق‌دانان آن را از جرایم عادی می‌شمارند؛ زیرا جرم مزبور علیه دولت و مقامات دولتی است، نه جرم علیه کشور و وطن.

از طرفی دیگر مجرم سیاسی از یک سلسله مزایایی برخوردار است که مجرم عادی از آن برخوردار نیست و برخی آن را از جرایم نظامی می‌شمارند.

قوانین جزایی ایران، جرم جاسوسی را تحت عنوان جرایم علیه امنیت داخلی و امنیت خارجی جرم‌انگاری نموده است.

پژوهش حاضر، این جرم را در ابعاد مختلف فقهی و حقوقی و با رجوع به منابع کتابخانه‌ای مورد بررسی قرار داده است. سؤالی که در صدد رسیدن به پاسخی متقن و مستند در خصوص آن این تحقیق به عمل آمده، این است که جرم جاسوسی از جرایم مستلزم حد است یا تعزیر؟ و در صورتی که از جرایم مستلزم تعزیر باشد، آیا جاسوس را می‌توان اعدام کرد؟

قیمت و ارزش خرید
بد
کیفیت و کارایی
بد
قابلیت ها و امکانات
بد
ظاهر و زیبایی
بد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا خرید این محصول را به دوستانتان پیشنهاد می کنید؟

افزودن

افزودن

ارزیابی کاربران از " جاسوسی در فقه اسلامی حقوق کیفری و رویه قضایی ایران انتشارات قوه قضائیه "
0
جاسوسی در فقه اسلامی حقوق کیفری و رویه قضایی ایران
قیمت و ارزش خرید (0 از 5 ) 0 نظر
کیفیت و کارایی (0 از 5 ) 0 نظر
قابلیت ها و امکانات (0 از 5 ) 0 نظر
ظاهر و زیبایی (0 از 5 ) 0 نظر

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.