آیا به اتباع بیگانه دیه تعلق می گیرد؟

 از منظر حقوق ایران ، پرداخت دیه در صورت ورود  آسیب و صدمه به دیگری مورد پذیرش  قرار گرفته است، بدین منظور حتی اگر فرد حادثه‌دیده از اتباع بیگانه (افغانی ، پاکستانی و..) باشد مورد حمایت قانون گذار می باشد، لذا به شخص حادثه دیده دیه تعلق می گیرد.

آیا به اتباع بیگانه که به صورت غیر مجاز وارد کشور شده اند ، دیه تعلق می گیرد؟

(دیه اتباع غیر قانونی)

وکیل پایه یک دادگستری پاسخ می دهد : بله دیه تعلق می گیرد و در این راستا تفاوتی فی مابین اتباعی که ورود قانونی داشته اند و اتباعی که ورود غیرمجاز داشته اند وجود ندارد و همگی مورد حمایت قانون می باشند.

مراحل و مدارک لازم برای حصر وراثت اتباع افغانستان

آیا شرکت بیمه به اتباع خارجه خسارت پرداخت می نماید؟

دیه اتباع(دیه کشتن افغانی ،پاکستانی ، دیه اتباع غیر قانونی و..) درخصوص تصادف با وسیله نقلیه :

قانون بیمه شخص ثالث در خصوص نوع اقامت یا تابعیت زیان‌دیده هیچ‌گونه شرط و محدودیتی ندارد، بدین شرح باید گفت : اتباع خارجی مجاز و غیر مجاز چنان‌چه در برخورد با وسایل نقلیه دچار حادثه شوند بدون هیچ قید و شرطی دیه آنها پرداخت می‌شود و شرکت بیمه هم نمی‌تواند به مقصر حادثه مراجعه کند.

دیه اتباع درخصوص حادثه حین کار :

کارگرانی که مطابق قانون مجوز اقامت و کار در کشور ایران را داشته باشند ، همانند یک فرد ایرانی محسوب شده لذا اگر محل کار توسط کارفرما بیمه شده باشد دیه آنان از محل بیمه‌نامه پرداخت می‌شود لکن اگر کارگر به کارگرفته شده نه فاقد مجوز اقامت و نه مجوز کار باشد دیه از محل بیمه‌نامه پرداخت نمی‌شود.

نکته : درصورتکی که کارگر فاقد مجوزات قانونی باشد کارفرما موظف به پرداخت دیه به حادثه دیده می باشد مع هذا اگر کارفرما از پرداخت دیه خودداری نمایند شخص حادثه‌دیده یا اولیای دم او می‌توانند با اعلام شکایت از کارفرما از مقصران حادثه تقاضای دیه کنند.

میزان دیه اتباع بیگانه در سال1403؟

دیه اتباع بیگانه مانند دیه اتباع ایرانی می باشد : بدین شرح که دیه اتباع خارجه مطابق دیه اتباع ایرانی براساس  مواد563 تا 574 قانون مجازات اسلامی محاسبه می گردد.

میزان دیه کامل اتباع خارجه در ماه های عادی:  یک میلیارد و دویست میلیون تومان

میزان دیه کامل  اتباع خارجه در ماه های «حرام »: یک میلیارد و ششصد میلیون تومان

ماههای حرام کدامند؟

مقصود از ماه‌های حرام، ماه‌هایی می باشد که خداوند رعایت احترام  آن‌ها را بر مؤمنان واجب نموده است . حرام بودن این ماه‌ها به این معناست که هتک این ماه‌ها شدیدتر و بدتر از ماه‌های دیگر بوده ، لذا عقاب گناهان و ثواب نیکی ها و حسنات در این ماهها بیشتر است.

ماههای حرام : رجب – ذی القعده – ذی‌الحجه – محرم 

با افزودن یک سوم مبلغ اعلام شده به دیه در ماههای عادی ، دیه در ماه های حرام سال 1402 بدست خواهد آمد.

دیه کامل زن اتباع خارجی در سال 1403 چقدر است؟

یکی از چالش برانگیزترین موضوعات قوانین جزایی کشور ما دیه زنان است. چرا که در قانون مجازات اسلامی دیه قتل مردان دوبرابر زنان تعیین شده و همین موضوع، موجب شده تا نقد و انتقادهای زیادی بر این موضوع وارد شود. این قانون، زمانی اجرا می‌شود که مبلغ دیه، بیش از یک سوم دیه کامل باشد. برای مواردی که دیه کمتر از یک سوم دیه کامل است، میان دیه زن و مرد، هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت.

بر همین اساس، دیه کامل زن نیز در سال ۱۴۰2، برابر با مبلغ 450 میلیون تومان در ماه‌های عادی و 600 میلیون تومان در ماه‌های حرام است.

قانون برابری دیه زن و مرد در بیمه شخص ثالث برای ایرانیان و اتباع خارجه

بر اساس تبصره ۲ ماده ۴ قانون بیمه شخص ثالث دیه زیان دیدگان تصادفات رانندگی بدون توجه به جنسیت پرداخت می‌شود و مابه التفاوت میزان دیه زن و مرد در سوانح رانندگی از صندوق تامین خسارات بدنی پرداخت می‌شود.

بنابراین دیه سال 1403 زن و مرد در تصادف برای تمام افراد جامعه برابر است؛ مطابق ماده ۱۰ قانون بیمه شخص ثالث، «بیمه‌گر مکلف است در ایفای تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیان‌دیدگان را بدون در نظر گرفتن جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت کند. مراجع قضایی موظفند در انشای حكم پرداخت ديه، مبلغ مازاد بر ديه موضوع اين ماده را به عنوان بيمه حوادث درج كنند.»

مقایسه نرخ دیه سال 1403 با سال قبل (1402)

در نشست اسفندماه سال 1402 هم سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای عالی قضائی، دیه سال 1403 نسبت به سال 1402 افزایش داشته است. به این صورت که دیه سال 1402 در ماه‌های عادی 900 میلیون تومان و در ماه های حرام 1.200.000.000میلیون تومان بود.

بنابراین مبلغ دیه در ماه‌های غیرحرام سال 1403 نسبت به سال 1402، «سیصد میلیون تومان »و این مقدار در ماه‌های حرام سال «چهارصد میلیون تومان» افزایش داشته است.

نحوه تعیین میزان و نرخ دیه 1403

براساس ماده ۴۸۸ قانون مجازات اسلامی، «دیه، مقدار مال معین است که شرع اسلام برای جبران جنایات غیرعمدی، شبه عمد، خطای محض و جنایت عمدی (اگر قاضی اجرای حکم قصاص را عملی نداند) و نقص عضو مشخص می‌کند.»

اگر در شرع، میزان جبران خسارت مشخص شده باشد، دیه نامیده می‌شود؛ اگر این مقدار خسارت پرداختی، تعیین نشده باشد از اصطلاح ارش استفاده می‌شود.

در منابع فقهی دیه انسان صد شتر قرار داده شده است. قوه قضاییه معادل مقدار گفته شده را با توجه به نرخ تورم و سایر شاخص های اقتصادی محاسبه و اعلام می‌کند.

نحوه محاسبه دیه به نرخ روز چگونه است؟

به طور معمول دادگاه مبلغ را به صورت درصدی از دیه انسان کامل تعیین می‌کند و برای محاسبه دیه کافی است تا آن را با توجه به دیه کامل ۱۴۰2 محاسبه کنیم.

به طور مثال یک درصد دیه کامل چقدر می شود؟

1%*900/000/000=9/000/000

یک درصد دیه کامل سال ۱۴۰2 در ماه‌های عادی برابر با 9 میلیون تومان است .

پرداخت دیه در ماه حرام توسط بیمه

شرکت بیمه مبلغ دیه را مطابق با نرخ روز و ماه‌‌های حرام پرداخت می‌کند.

محاسبه دیه تصادف

محاسبه دیه تصادف دارای شرایط خاصی است که در زمان محاسبه تمامی این شرایط باید با دقت بالایی در نظر گرفته شوند تا در نهایت میزان دیه به طور دقیق مشخص شود.

پیش از هر چیز باید دقت داشته باشید که دیه به بخش‌های مختلفی اختصاص داده می‌شود که هریک از این بخش‌ها و اجزا دارای دیه مخصوص به خود هستند. از طرف دیگر نوع آسیبی که می‌رسد نیز ممکن است تاثیر زیادی روی روند محاسبه دیه داشته باشد. به‌عنوان‌مثال آسیب و جراحت عادی دارای دیه خاصی بوده و دیه قطع عضو یا سایر انواع خسارت‌های جانی نیز متفاوت است. پس به‌عنوان یک فاکتور کلیدی و بسیار مهم باید نوع آسیب و خسارت وارد شده در زمان تصادف را نیز در زمان محاسبه دیه مدنظر قرار دهید.

محمد یحیی آبادی  وکیل پایه یک دادگستری 

عضو کانون وکلای مرکز

متخصص در حوزه دیه با سابقه چندین ساله فعالیت درشرکت بیمه

نتیجه بخش بودن پرونده های مورد اقدام

3سال سابقه در اداره حقوقی شرکت بیمه

8سال سابقه وکالت دادگستری در کانون وکلا

 

 شماره تلفن ثابت وکیل متخصص دیه اتباع در تهران :    02126859842

 

 شماره تلفن ثابت وکیل متخصص دیه اتباع در تهران :   02144823928

   

 شماره تلفن همراه وکیل متخصص دیه اتباع در تهران :  ۰۹۱۲۲۴۷۷۳۶۳

 

آدرس دفتر: تهران – پاسداران – خیابان نگارستان ششم – پلاک 55- طبقه دوم

19 نظر در "وکیل مطالبه دیه اتباع خارجی"
  • سلام وقت بخیر .
    سوالی داشتم، اگر اتباع ایرانی کارگر افغانی که فاقد مجوز است را به کار بگیرید و ایشان حین کار حادثه ببیند و ایشان شکایت نماید برای اتباع ایرانی مجازات در نظر گرفته می شود؟

    • بنا به محدودیتهای که افراد فاقد مجوز در کشور ایران دارند : مستنداً به قانون کار برای کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد مجوز اقامت و اشتغال را به کار بگیرند مجازات کیفری در نظر گرفته شده است.

  • از شما بابت مطالب ارزشمندتون تشکر نمودم .
    سوال داشتم . اینکه اگر در ماه حرام که بیان فرمودین برادر من دچار حادثه شدن آیا به ایشان نیز دیه مضاعف تعلق می گیرد .؟

    • خواهش می کنم نظر لطف شماست
      افزایش دیه فقط در خصوص فوت می باشد . لذا اگر حادثه منجر به فوت شود دیه ماه حرام تعلق می گیرد اما اگر صرفاً دچار جراحات شوند ذیه ایشان همانند ماههای عادی محاسبه می شود.

  • سلام من برادرم دوسال نیم پیش از ساختمون افتاده پایین و فوت کرده و کار فرما هم عموی بنده میباشد ما اتباع افغانی هستیم الان ما باید از کارفرما شکایت کنیم که عموی بنده است یا کسی که این ساختمون عموی بنده به اسمش است

    • سلام وقت بخیر
      بنا به توضیحاتی که فرمودید علیه هردو نفر طرح دعوی بفرمائید تا بعد از ارجاع به کارشناسی و بررسی سایر موارد .مسئول حادثه مشخص شود .

  • من نجیب هستم از کشور افغانستان امدم نزد ایشان .
    وکیل موفق بود و خیلی راضی بودم

  • سلام برادرم فوت کرده در سال ۱۳۹۷ الان میخواهم دیش رو بگیرم ، دیش چقدر هست ؟

  • سلام وقت شما بخیر
    دیه به نرخ روز محاسبه می شود و هم اکنون یعنی در سال 1402مبلغ دیه در غیر ماه حرام مبلغ 900میلیون تومان می باشد

  • از شما متشکرم وکیل خوب
    امیدوارم بخشی از زحمات شما را جبران کنم که قریب را یاری کردی
    می خواستم تشکر کنم و بگویم که که اقای وکیل خیلی دلسوز و خوب هستن و ما را خیلی کمک و یاری کردن

  • برادرم در ساختمان نگهبان بوده اما از ساختمان خارج شده و داشته بیرون میرفته که به علت تاریکی هوا داخل گودالی می افتد .
    میخواستم بپرسم برادرم میتواند از مدیر ساختمان دیه بگیرد ؟

    • سلام
      خیر متاسفانه گرفتن دیه از مدیر ساختمان میسر نیست . مگر آنکه اثبات شود اقدام انجام شده برای انجام کار نگهبانی لازم و مرتبط بوده است .

  • سلام خیلی ممنون بابت مطالب ارزش مندشما.دوماه پیش مادرم تصادف کردن وهمان لحظه تصادف متأسفانه فوت کردن وگفتن که دیه به شما تعلق میگیره و همه مراحل قانونی هم طی کردن ولی درآخرگفتن که باید کارت بانکی به اسم خودتون باشه تاپول واریزبشه ولی چون ماافغان هستیم و مدارک کافی نداریم نمی‌تونیم کارت بانکی برای خودمون بگیریم حالا میشه راهنمایی بفرمایین که مابایدچیکارکنیم وراه حل این قضیه چی هستش؟ دادگاه میگه کارت بانکی بیارکه به اسم خودت باشه و بانک هم میگه کارت بانکی بهت داده نمیشه.

    • سلام وقت بخیر لطفاً با این شماره تماس بگیرید تا توضیحات کامل و تکمیلی ارائه شود .
      (09122477363)

  • آقای وکیل من صبور هستم از افغانستان که در سال 97 چاقو خرده بودم دیدم که شما سایت دارید خواستم از شما تشکر کنم و خواهش می کنم که این مطلب را بزارید .
    من اهل کشور افغانساتنم اما در ایران به دنیا امدم و به کسانی که از افغانستان هستند و در ایران کار می کنند می گویم که به سفارتیان اعتماد نکن انها کلاه بردار هستن و بهترین آن است اگر خودتان در ایران هستید باچندتا وکیل صحبت کنید و یکیشان را انتخاب کنید اما اگر در افغانستان هستید یک وکیل مدنی انتخاب کنید که فامیلتان باشد بعد او بیاید و در ایران وکیل انتخاب کند .
    اگر اینکار رو انجام دهید هم دستمزد کمتر میدهید و هم وکیل خوب انتخاب میکنید اما اگر یک وکیل افغانستانی و یا از سفارت انتخاب کنید او از شما دوبرابر حق الوکاله میگیرد و می آید به جای شما یک وکیل ایرانی می گیرد و بخشی را خودش می گیرد و بخشی را به وکیل ایرانی می دهد و چون بخشی را باید به وکیل ایرانی دهد و بخشی را خودش بردارد به همین دلیل دست مزد زیاد می گیرد و همچنین خیلی از موارد به طرف مقابل تبانی میکنند .

    ببخید آقای وکیل

  • سلام با اتباع بدون کارت و گواهینامه تصادفکردم ماشین بیمه نداره و صاحب ماشین ایرانی می باشد و راکب اتباع رد مرز شده ،به چه روشی میتوانم خسارتم را بگیرم.

    • سلام وقت بخیر
      شما می توانید هم از صاحب ماشین و هم اتباع شکایت نمائید . و احتمالا بتونید به حقتون برسید.

  • دیه کشتن افغانی در ایران چقدر می باشد ؟

    • سلام دیه کشتن اتباع افغانی و یا افغانستانیها مانند دیه اتباع ایرانی محسابه می گردد .
      در این خصوص اظهار می گردد که اگر به صورت غیر عمدی باشد دیه بر اساس شاخص اعلامی از ناحیه قوه قضائیه محاسبه می گردد ( در سال 1403 در ماه غیر حرام 1/200/000/00تومان می باشد )و اگر کشتن یک فرد افغانی به صورت عمدی باشد می بایست بین وراث مقتول و قاتل توافق صورت گیرد ، در غیر اینصورت مجازات آن اعدام می باشد .

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  شماره تلفن همراه وکیل پایه یک دادگستری غرب تهران  ۰۹۱۲۲۴۷۷۳۶۳

 شماره تلفن همراه وکیل پایه یک دادگستری غرب تهران:     ۰۹۱۲5788648

فهرست
  • ورود / عضویت

    ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:30)
    سبد خرید
    هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
    ادامه خرید
    0
    فیلدهای مد نظر را انتخاب کنید.برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
    • تصویر
    • شناسه محصول
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • در دسترس بودن
    • افزودن به سبد خرید
    • توضیحات
    • محتوا
    • وزن
    • ابعاد
    • اطلاعات اضافی
    • ویژگی
    برای مخفی کردن نوار مقایسه خارج از نوار کلیک کنید
    مقایسه